Vakantie, tripjes en Chinees nieuwjaar - Reisverslag uit Chaozhou, China van Bas Rens - WaarBenJij.nu Vakantie, tripjes en Chinees nieuwjaar - Reisverslag uit Chaozhou, China van Bas Rens - WaarBenJij.nu

Vakantie, tripjes en Chinees nieuwjaar

Blijf op de hoogte en volg Bas

04 Maart 2015 | China, Chaozhou

Dag allemaal,

Intussen zit ik al meer dan 3 maanden in China. In principe om te werken, maar afgelopen tijd was een lange vakantie. Dit had te maken met de examens die de studenten moesten maken en de vakantie voor Spring festival (Chinees nieuwjaar). In deze periode heb ik maar weinig kunnen werken.

Nu heb ik wel tijd gehad om uitstapjes te maken en het Chinees nieuwjaar mee te maken. Aan het begin van de vakantie heb ik met Ken, een van de andere docenten hier, een uitstapje gemaakt naar Hongkong en Guangzhou. Al waren we maar een dagje in Hongkong. Het is namelijk een hele indrukwekkende moderne en rijke stad met vele wolkenkrabbers. Maar eigenlijk ben ik niet veel verder geweest dan de "hall of fame", een pad waar de grote Chinese en Hongkongnese acteurs worden geëerd en vanwaar je een spectaculair uitzicht hebt op het eiland waar alle wolkenkrabbers liggen.

Vervolgens zijn we richting Guangzhou gereisd, een van de grootste steden in China en de hoofdstad van de provincie. Een aantal van de andere docenten uit Chaozhou en vrienden van hen, die in Guangzhou wonen, waren ook daar. Die hebben ons ook naar verschillende plaatsen in Guangzhou gebracht. Opeens zit je dan in een heel ander China. Vele buitenlanders en ook de Chinezen kleden zich moderner en er is een nieuwe, schone metro. Heel anders toch wel dan het traditionele en heel erg Chinese Chaozhou.

Op de terugweg naar Chaozhou ging het aardig mis. We stapten de bus 's avonds voor een busrit van ongeveer 6 uur. Een uur of 6 later kwamen we aan. Maar we herkenden het busstation niet. Toen we probeerden te vragen waar we ergens waren, probeerden de Chinezen ons iets duidelijk te maken: We bleken dus om 1 uur 's nachts in een totaal andere stad terecht gekomen te zijn, in Gaozhou ipv in Chaozhou. Dat hadden ze aan het loket waarschijnlijk verkeerd verstaan en op het kaartje stonden alleen Chinese karakters, waardoor we niet konden zien dat we het verkeerde kaartje hadden. Maar die stad ligt helemaal aan de andere kant van Guandong provincie, wel 1000 km van Chaozhou vandaan ofzo. Dus maar een hotel gezocht en vervolgens via Guangzhou weer terug naar Chaozhou (dus 2x een busrit achter elkaar van 6 uur). Lange reis.

Vervolgens een ander mooi reisje voor de boeg, naar Thailand. Is vanaf hier maar ruim 2,5 uur vliegen, dus goed te doen. Daar mijn oud studiegenoten weer gezien die ook in Thailand waren. In Thailand allereerst naar de zuidelijke eilanden Phuket, Phi Phi en Ko Lanta geweest. Prachtige eilanden. Warm en zonnig weer, prachtige stranden, blauwe zee, prachtige natuurparken en 's avonds mooie feestjes. Echt het ideale vakantiegebied. De laatste dagen zijn we in Bangkok geweest. Daar genoten van de prachtige skyline, een enorm tempelcomplex en we hebben ons zelfs gewaagd aan een fietstocht in de oude wijkjes van de stad en aan de andere kant van de rivier (de Bangkok jungle). Al met al een super weekje weg, en ook leuk om weer oude bekenden te zien.

Na dit Thailand tripje was het wel een beetje afgelopen met het gereis. In eerste instantie was het nu wel wat saai in Chaozhou. Geen werk te doen en de meeste andere buitenlanders in Chaozhou waren niet in de stad. Maar gelukkig kwamen er weer een aantal terug en met nieuwjaar ben ik, meestal via-via bij Chinese mensen uitgenodigd voor etentjes ed om met hen het Chinese nieuwjaar te vieren.

Het Chinees nieuwjaar is het grote gebeuren in China. Alle mensen vertrekken naar familie voor minstens een week en de grote steden trekken helemaal leeg (Chaozhou geldt wat dat betreft niet als een grote stad, want de meeste mensen hier hebben hun familie ook in Chaozhou wonen). Eigenlijk duurt het Chinees nieuwjaar tot het lantern festival, dat 15 dagen na nieuwjaar begint. De meeste winkels zijn gesloten en er gaan vele, vele tradities mee gepaard. Maar het is vooral een samenkomen van familie dat telt. Al zijn er ook evenementen met optochten ed en is er al 2 weken regelmatig vuurwerk te horen. Dat is hier niet zozeer 1 nacht, maar meer over de dagen verspreid.

Doordat ik het Chinees nieuwjaar ook als onderwerp in een aantal klassen heb gebruikt en ook uitgenodigd ben door mensen rond die tijd. Voor mij dus ook vooral een tijd om wat Chinese mensen te leren kennen, wat erg leuk is. Beter dan alleen maar met andere buitenlanders om gaan in China.

Ik heb het dan wel over Chinese mensen die zelf enigszins Engels kunnen, anders wordt het ook erg gauw saai. Al begin ik langzaam wel wat van het Chinees op te pakken, maar het niet bepaald een makkelijke taal om onder de knie te krijgen. Het Chinees heeft hele andere klanken dan onze talen en het nadeel is ook nog eens dat de mensen hier onderling de lokale taal praten en geen Chinees.

Maar nu is de vakantie over en ga ik weer aan het werk. Wat op zich heel goed is.

  • 05 Maart 2015 - 12:12

    Marga Genemans:

    Hoi Bas,
    Leuk verhaal om te lezen. Ik was lang geleden ooit in Hongkong en Guangzhou, toen nog in een gesloetn China zonder toeristen. Het gaat wel een beetje prikkelen als ik je verhaal lees. Ik zou het geweldig vinden om daar nog een keertje hen te gaan en te zien hoe alles daar veranderd is. Kan me trouwens ook voorstellen dat je niet alleen maar met buitenlanders in China wilt blijven optrekken, maar ook met Chinezen in aanraking wilt komen. Zouanders jammer zijn.
    Succes met de lessen en veel plezier. Marga

  • 05 Maart 2015 - 14:56

    Arthur:

    Tof, Bas! Leuk om je weblogs bij te lezen. Klinkt als een goede tijd, daar voorbij de Mongoolse woestijn.
    Groeten, Arthur.

  • 05 Maart 2015 - 14:59

    Susan De Jong:

    Heey Bas!
    Whahahaha! Terecht in een totaal andere stad, ik heb een soort deja-vu ;)
    Maar fijn om te horen dat je het naar je zin hebt en leuke uitstapjes maakt :) Leuke foto's!!
    Heel veel succes weer met werken ;)
    Groetjes en heel veel plezier!
    Susan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Chaozhou

Bas

Ik ben in zuidoost China. In Chaozhou, Guandong provincie. Hier houd ik me voorlopig bezig als Engels docent

Actief sinds 24 Nov. 2014
Verslag gelezen: 1285
Totaal aantal bezoekers 3771

Voorgaande reizen:

07 December 2014 - 07 December 2015

Chaozhou

24 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

26 November 2014 - 30 November -0001

Beijing

Landen bezocht: