China begint te wennen - Reisverslag uit Chaozhou, China van Bas Rens - WaarBenJij.nu China begint te wennen - Reisverslag uit Chaozhou, China van Bas Rens - WaarBenJij.nu

China begint te wennen

Blijf op de hoogte en volg Bas

16 Januari 2015 | China, Chaozhou

Hallo iedereen!

Weer eens een blogje van mijn kant. Nu ik steeds meer aan Chaozhou en China leer kennen.

Het werk als docent begint steeds beter te gaan. Ik leer elke dag, want moest ook immers met 0 ervaring beginnen. Nog steeds is het veel uitproberen en soms werken bepaalde activiteiten ook minder goed of blijkt ineens dat ze bepaalde dingen niet hoeven te leren of dat ze de woorden al allemaal kennen, aangezien de Chinese docent ze al heeft behandeld. Het is daardoor ook veel improviseren en erg flexibel zijn. Activiteiten die ik veel doe in de klas zijn verschillende spelletjes, met name om bepaalde woordjes te leren, Engelse liedjes, rollenspelletjes of soms conversaties aan de hand van een filmpje over de Engelssprekende wereld.

De studenten zijn vaak heel enthousiast. Sowieso al dat er een westerse docent voor de klas staan, maar ook omdat het soort activiteiten dat ik doe heel anders zijn dan ze gewend zijn van hun eigen docent. Vaak is het daarom gewoon verschillende activiteiten voorbereiden en dan maar zien hoe het in de praktijk loopt. Waarschijnlijk als ik iets meer ervaring krijg dat ik dat vanzelf wel beter ga inschatten. Een raar ding overigens hier op de scholen is dat de kinderen, en ook de docenten tussen de middag gewoon 1,5 uur gaan slapen na de lunch. Dus dat soort dingen zijn wel ff wennen.

Daarnaast doe ik nu enkele privé lessen in de Language Center. 2 klassen met jonge kinderen. Daarmee is het vaak vooral spelletjes spelen. Soms zijn ze wel een beetje lastig en communiceren is vrijwel onmogelijk, aangezien ze alleen Chinees spreken. Een keer per week heb ik 2 hele slimme Middle school studenten, waar je echt al discussies mee aan kan gaan. En ik heb nu ook 1 keer per week een business English klas. Voor die laatste vind ik mezelf eigenlijk veel te onervaren, niveau is ook vrij hoog. Heb het ook aangegeven, maar de school zegt dat ze geen aanwijzingen hebben dat de studenten niet tevreden zouden zijn. Zelf leer ik er wel super veel van, maar vraag me af hoeveel de studenten er van leren. Dit is vaak gewoon Free talk, waar ik de studenten veel moet laten praten. En ik doe discussie/ debat of vraag naar hun business ervaringen.

Daarnaast al veel mensen leren kennen hier. Wat erg leuk is. Dit is voor een groot deel ook door mijn collega docent Ken, die al anderhalf jaar hier werkt en mij aan veel mensen al heeft voorgesteld. Ook met de andere buitenlandse docenten heb ik regelmatig contact. Met hun heb ik in de decembermaanden ook kerst en oud- en nieuw gevierd. Hier zijn dat niet echt belangrijke dagen voor Chinezen, aangezien zij eigen feestdagen hebben, die heel anders vallen. Maar waren goede dagen en gelukkig hebben ze die ons ook vrij gegeven. Met kerst zelf zijn we overigens door de directeur van de Center meegenomen naar een KTV, wat hier echt zo populair is. Daar huren mensen met vrienden een kamer met zangapparatuur en ruimschoots eten en alcohol af. En dan gaan ze wat ze hier noemen 'playing', wat vooral zingen, veel proosten en gewoon happy zijn betekent. Klinkt heel suf, maar is eigenlijk best grappig. Al enkele keren geweest nu. Met nieuwjaar was het wel even een tegenvaller, dat het gewoon volledig rustig op straat was en geen vuurwerk. Gewoon als elke andere dag.

Daarnaast hebben we in januari nu al veel zonnige dagen gehad en ben ik met mijn fiets al verschillende keren naar de countryside gegaan. Dit is erg leuk en mooi om te doen. We zijn daar ook naar de Universiteitscampus geweest en een rondleiding gehad van mensen daar. En dan heb ik dus het voordeel dat Ken wel wat mensen kent, die ook Engels spreken. Vaak oud studenten van hem namelijk. Zo leer je ook wat Chinezen kennen. Met Chinezen die geen Engels spreken ben ik toch wel snel uitgesproken, aangezien ik nog niet meer dan een paar woorden Chinees ken. Dat is echt niet makkelijk om te leren. Chinees heeft allerlei klanken die wij helemaal niet kennen, en heel veel woorden die bijna hetzelfde klinken, maar iets heel anders betekenen.

Verder gaat het wel goed nu. Het verkeer begint te wennen. Eten is hier prima. Salaris gehad, dus kan ook weer eten kopen enzo. Op dit moment ook al aan het begin van de lange wintervakantie waarin het Chinese nieuwjaar valt (19 februari). Voor ons begint het volgende semester pas weer in maart. Op zich lekker om weinig te doen te hebben. Alleen betalen ze hier alleen de lessen die je daadwerkelijk geeft. Betekent dus weinig inkomsten. De privé lessen in de Language Centre gaan overigens wel door. Maar verder veel vrije tijd en weinig inkomsten nu dus even. En de eerste week van februari ga ik lekker uitwaaien in Thailand. Waar ik lekker ga genieten van een vakantie, samen met studiegenoten die er dan ook zijn! Als het even mogelijk is (financieel, heb tijd zat) ga ik ook nog wel een uitstapje maken naar Shenzhen/Hongkong of Guangzhou, de megasteden hier in de Guandong provincie.

En verder, de foto's:

  • 26 Januari 2015 - 21:45

    Peter:

    Klinkt goed Bas! Goede melk ook ;)

  • 12 Februari 2015 - 11:10

    Marga:

    Hey Bas,
    Leuk om te lezen. Zou best eens stiekem mee willen kijken in China. Veel groeten uit Tilburg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Chaozhou

Bas

Ik ben in zuidoost China. In Chaozhou, Guandong provincie. Hier houd ik me voorlopig bezig als Engels docent

Actief sinds 24 Nov. 2014
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 3772

Voorgaande reizen:

07 December 2014 - 07 December 2015

Chaozhou

24 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

26 November 2014 - 30 November -0001

Beijing

Landen bezocht: